2010-01-13

Google och Kina

Intressant åsikt om att Google funderar på att dra sig ur Kina. Nyckelpassage:

Because, worst of all, Google is effectively walking away. A human rights situation that they could have had a voice in is abandoned. The only losers in this debacle are the Chinese people.

Jag tror generellt att man skall vara försiktig med att attribuera moraliska skrupler på företag, det är inte riktigt deras starka sida. Man kan kanske med fog hävda att de inte ens skall ha moral för ögonen. Jag har aldrig riktigt sett poängen med etiska fonder heller å andra sidan så jag är säkert en bakåsträvare. Ja, det är märkligt att ha ett företagsmantra som "Do no Evil", särskilt med tanke att de inte beter sig bättre (eller sämre) än något annat företag.

Jag tror precis som författaren jag citerar ovan att de som drabbas är det kinesiska folket, ingen annan.

0 kommentarer: