2008-01-31

Svenska Dagbladet och Fildelning

Det känns konstigt att skriva det, men jag tyckte verkligen illa om tidningen Svenska Dagbladet för några år sedan. Jag tyckte att den var reaktionär och luktade unken-höger. Numera är det absolut en av mina favorit-tidningar. Det hjälper förstås att jag själv omvärderat många av mina åsikter. Numera är det kanske jag som är reaktioner och luktar illa?

Fildelning är ett ämne som inte verkar gå att debattera på något vettigt, sansat sätt. I ena hörnet finns de som skriker om stöld och i andra finns de som skriker om att allt skall vara gratis. Det är befriande att läsa en så här sansad artikel i ämnet skriven av Roger Wallis som är professor i medieteknik.


2 kommentarer:

Filip Tufvesson said...

Att han var ordförande i SKAP och själv kompositör kan jag tycka också är viktigt, även om det så klart inte är oväsentligt att han är professor i medieteknik. Men vad är SvD:s bravur? Att ha tagit in hans debattartikel?

Martin J. Steer said...

Njae, det är väl inte det enda naturligtvis, men en tecken. Jag upplever att SVD har en liberal grundsyn och princip utan att vara mörker-höger och det tycker jag är bra. Ja, ungefär som att jag nästan alltid gillar Per T. Ohlsson i Sydsvenskan, det finns en röd linje.