2008-01-28

Lägg ner fler skolor!

Det tar emot att länka till Aftonbladet så kanske borde jag istället länka till Sydsvenskans artikel om att många gymnasieskolor kommer att läggas ner inom de närmaste 5-10 åren.

Jag måste ändå kommentera ABs lilla textruta med texten "Så bra är din skola, Här är skolorna med högst snittbetyg". Det är fullt jämförtbart med att skriva "Så bra är din tidning, här är tidningarna med högst upplaga" och jag är säker på att just Aftonbladet skulle hålla med. Det handlar inte om kvalitet i något av fallen, det handlar om dumhet, men oavsett...

Det är väl bra om gymnasieskolor får lägga ner? Jag är skeptisk till friskolor överhuvudtaget, men en poäng med dem är väl just att man skall få konkurrens inom skolväsendet och att sämre skolor försvinner? Ja, ungefär som en marknadsekonomi. Om det sedan blir så som Aftonbladet tycker, att de skolor som har lägst medelbetyg försvinner är det tragiskt, men jag antar att det är en konsekvens av det absoluta betygssystem man valt att inför.

Minsann, jag tycker nämligen att det relativa betygssystemet som jag själv var utsatt för i skolan var mycket bättre än de absoluta vi har idag. Om man hade kombinerat ett relativt system med centrala prov i alla ämnen hade man genast skapat ett rimligt rättvist system där vi inte hade haft någon betygsinflation. Vad var egentligen problemet med det relativa betygssystemet, att rikemansungarna inte kunde få betyg de inte förtjänade trots att de redan hade vansinnigt mycket bättre förutsättningar än andra?

Jag tänker inte ens komma in på religiösa friskolor, men kan kort konstatera att jag trodde att vi hade kommit längre i vårt samhälle.

Dumhet är dumhet, oavsett vilken färg den har.

1 kommentarer:

Anonymous said...

Martin, faktum är att många ansvarstagande föräldrar i dagsläget inte VILL ha kvar sina barn i en kommunal skola som är i fritt fall. Det är knappast en konsvekvens av det absoluta betygssystemet utan den anarki, våld samt slapphänthet som är legio på dessa skolor.