2008-01-07

Ali Smith - The Accidental

Jag läser bara böcker efter rekommendation, förutom varje gång jag får chansen att besöka ett Barnes & Noble eller Borders; då handlar jag nästan som en Brownsk rörelse. Jag kan inte påstå att jag är särskilt noggrann med vem som rekommenderar en bok, sammanfattningsvis kan man nog med fog påstå att jag läser ganska mycket olika böcker. En lång introduktion för att kunna berätta att jag inte kan påminna mig om vem som rekommenderade The Accidental av Ali Smith till mig samtidigt som jag vet att jag inte köpt den i någon bokhandel. Det kan ha varit Filuren.

Boken då? Jodå, tackar som frågar; den är hygglig. Ha, vore roligt att sluta där, men så lätt kommer ni inte undan. Jag läste lite på Amazon.co.uk och det verkar vara en bok som väcker känslor (en bok "man antingen älskar eller hatar" som klichén lyder). Jag kan nog inte påstå att jag varken älskar eller hatar den, är det ett misslyckande för författaren? Oklart.

Familjen Smart håller sommarsemester i Norfolk (känns lite osexigt, väl?), en kvinna flyttar in hos dem utan att de bjudit in henne. Underligt? Ja, fast det känns inte lika underligt när det händer i boken. Amber, som hon heter, förändrar dynamiken i hela familjen och tvingar dem ur sina vanliga vanor.

Skönt språk, men lite klurig att få grepp om. Verkligen inte supersvår, men jag har lite svårt att ta till mig vad Ali Smith egentligen vill ha sagt med boken. Hmm, kanske att vi alla tror att vi lever i en stabil värld där vi har kontroll, men att ganska små saker kan få oss helt ur balans? Fördelen för mig är att jag är fullt medveten om att min egen värld inte är särskilt stabil även om ramverket omkring mig är stabilt. Typ.

Velar lite mellan 3 och 4 solstollar av 5 möjliga, men eftersom det är måndag och jag är på ovanligt gott humör så blir det 4.

1 kommentarer:

Filip Tufvesson said...

Känner varken till boken eller författaren så det var sannolikt inte jag!