2008-10-17

Spotify

Testar Spotifys gratisversion som jag lyckats säkra en inbjudan till, misstänker i och för sig att det inte är så vansinnigt exklusivt längre. Oavsett så finns förstås betalversionen tillgänglig för alla som är beredda att betala.

Vad tycker jag då? Ja, det är klart att det är en ganska bra idé och jag skulle nog eventuellt kunna tänka mig att betala 99 kronor i månaden för tjänsten, men samtidigt får jag säga att jag blev lite besviken. Det känns inte som något speciellt nytt egentligen och det kan störa mig lite att jag måste ladda hem en klient till min dator.

Det verkar finnas åtminstone ett embryo till det som var så genialiskt med Pandora, att man hittar liknande musik som den man gillar, men som man inte visste fanns. Det känns dock inte lika utbyggt och heller inte lika bra. Jag förstår inte varför Spotify väljer att visa låtarna på samma sätt som det var tydligt i Pandora.

Inser att jag nog inte är en typisk lyssnare, det är klart att det är kul att man kan höra hela skivor, att man kan välja precis vad man skall lyssna på, men samtidigt saknar jag överraskningarna jag hela tiden fick när jag lyssnade på Pandora.

Jag bortser från att Spotify verkar ha en del växtvärk för tillfället, många problem med uppkopplingen och följaktligen många avbrott i musiken, men det ser jag nästan som ett positivt tecken; det måste betyda att många är intresserade.

Missförstå mig rätt, jag hoppas att Spotify blir en succé, men jag skulle bli ännu mer glad om Pandora fanns tillgängligt i Sverige.

Din egen uppfattning kan förstås vara helt annorlunda.

2 kommentarer:

Anonymous said...

Jag tycker nog att Spotifys inbyggda rekommendationssystem bjuder på en del överraskningar, men jag kan dock se din poäng. De verkliga muskaliska överraskningarna får man när någon skickar en riktigt välgjord och trevlig playlist, något som jag tror och hoppas kommer att ske ännu mer nu när fler är i gång och använder tjänsten. Streamingen och navigeringen är ju dock sanslöst snabb!

Martin J. Steer said...

Absolut, kände mig lite orättvist när jag skrev inlägget och jag hoppas verkligen att det går bra för dem. Vi behöver fler (lagliga) sätt att lyssna på musik!

Ja, snyggt och snabbt är det!